Bel voor een afspraak:

Waalwijk 0416 74 00 01

Nuenen 040 741 00 08

Dry needling

Dry needling is een behandelmethode binnen fysiotherapiepraktijk van Sambeek Vorselaars. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald .

De fysiotherapeut die dry needling toepast  gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ .

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• Pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
• Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
• Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
• Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
• Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

De behandeling
De fysiotherapeut van fysiotherapiepraktijk van Sambeek Vorselaars zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken door de fysiotherapeut, met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.Bij langdurige klachten zal de fysiotherapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Binnen onze praktijk hebben we 2 therapeuten die dry needling toepassen. In Oisterwijk is dat Philip Bruggenwert en in Waalwijk Inge Chantrel.

Mocht u nog vragen hebben of een afspraak willen maken, neem contact met ons op: 013 528 34 46.